Česká šachová elita v digitálním věku: kdy kód převažuje nad šancí

V dnešním plně digitalizovaném světě se mění mnoho tváří mnoha oborů a zasahuje to také do herního průmyslu. Tam, kde náhodnost hry a plná automatizace dělají online sázky výrazně jednodušší a dostupnější nováčkům i ostřáleným sázkařům, tak jak své rozhraní nabízí například online sázková kancelář Ivibet, tam výrazně mění logické hry, jako jsou právě šachy. 

Stále platí, že jsou šachy pouze pro hrstku vyvolených? Nebo se stávají díky jejich digitalizaci dostupnější hrou také na profesionální úrovni. V tomto článku se podíváme na to, jak digitalizace zasáhla do světa šachových soutěží a jak se aktivně umělá inteligence staví proti té ryze lidské. 

Jak fungují šachy v digitálním světě 

Tak jako tomu bylo v korejské deskové hře Padok, kdy umělá inteligence soupeřila s mistrem světa během slavné série her “AlphaGo versus Lee Sedol” v roce 2016, tak o dekádu dříve zasáhla nová technologie svět šachů, tehdy v roce 1996 porazil počítač Deep Blue tehdejšího světového šampiona Garry Kasparova. Od té doby se posunul jak šachový svět, tak výrazných rozvoj umělé inteligence a moderních technologií, který v posledních pěti letech nabírá nesmírnou rychlost. 

S příchodem prvních technologií se objevily první online platformy, které se rychle staly součástí profesionální části šachových turnajů. Rating se zápasů se začal zapisovat a stávat nedílnou součástí mezinárodních žebříčků. Dnes jsou to právě tyto platformy, které pořádají vlastní turnaje, analyzují hry a plně implementují nejmodernější technologie nejen pro zlepšení výuky šachu a strategií, ale také například pro prevenci podvádění nebo jiných praktik. 

Jak fungují turnaje v době umělé inteligence 

Jak to ale funguje v případě profesionálních soutěží? Zasahuje umělá inteligence do samotných zápasů? Jedná se o téma, které je velkým tématem ve světě šachu. Zásah umělé inteligence do turnajů mezi hráči totiž není možný, situace by byla vnímána jako podvod. Turnaje mezi profesionálními hráči musí zůstávat zcela lidské. Právě online turnaje zde ale představují riziko použití moderních nástrojů včetně umělé inteligence za účelem podvodů pro vyhledávání ideálních strategií počítačem, místo vlastní logiky. Na druhé straně pomyslné barikády se proto implementují jiné nástroje moderní technologie, které mají zamezit podvodům ve světě šachu. 

Výpočet šancí versus intelektuální bitva člověka 

Jak je to mezi lidskou a počítačovou hrou? Je to vlastně srovnání strojního a lidského myšlení, které využívají různé vlastnosti pro vlastní vytváření strategií. Samotná hra, ačkoliv silně ovlivněná moderními technologiemi, má i dnes lidský faktor. Hráči, jako jsou Nguyen Thai Dai Van a David Navara, špičky českého šachu se světovým významem, plně ukazují sílu lidského myšlení v digitální době šachu. 

Na druhé straně ale umělá inteligence a zejména poté hluboké učení typu Leela Chess Zero (LCZero) využívají neuronové sítě a dokáží vytvářet dlouhodobé strategie. Nelogické kroky, jak se některá rozhodnutí umělé inteligence v šachu mohou zdát, mají dlouhodobý směr k pozitivnímu výsledku v zakončení hry. Na druhé straně jsou to právě lidské partie, které se využívají pro učení těchto umělých inteligencí. Nakolik budou do budoucnosti postradatelné nebo naopak nepostradatelné je předmětem mnoha diskuzí. 

Pravdou na druhé straně zůstává, že lidské šachy jsou oblíbenou zábavou také pro fanoušky, jsou dnes nedílnou součástí eSportových sázek a jednotlivé turnaje lákají v řádu statisíce diváků (Mistrovství světa) nebo desítky tisíc diváků. Umělá inteligence v tomto ohledu šachy zatím nepřeválcovala, jelikož diváka baví právě lidský faktor. 

Strategie a minimalizace náhodnosti 

Náhodnost jako taková vlastně v šachu není přítomná. Hra je postavena na principu toho, že každý pohyb šachovou figurkou má nějakou přímou reakci a náhodnost tak v šachu nebyla ani před umělou inteligencí. Má však výrazný vliv na to, jak vnímáme šachové strategie. Sama se je učí z lidských parií, vylepšuje je a dále je učí přes vzdělávací programy lidské hráče. V současné době je to tedy zajímavá symbióza, která se však stává předmětem kritiky v oblasti soutěží, kde může znamenat vstup hráčů, kteří využívají zakázaných technologií pro vlastní zvýšený rating. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *